Mannen van het eerste uur

Onmisbare hulp

Leeuwarden winter en voorjaar 1979. In een tent gebouwd op het terrein van Faber haarden in Leeuwarden werd door de vier bemanningsleden het vlot gebouwd. 

Zonder hulp van de lassers Piet Kramer en Roman Solarz was dit niet op deze manier gelukt. Ze lasten het vlot met uiterste precisie in elkaar. Elke dag, elke week, vier maanden lang. 

Met behulp van de bemanning kreeg het vlot in 4 maanden een Yerke gezicht. De basis werd hier gelegd.

Piet Kramer

Werkzaam op een olieplatform verrichtte Piet als ervaren lasser in de perioden dat hij thuis was alle grote laswerkzaamheden. De zes meter lange buizen werden eerst ontdaan van de stalen ringen. Waarna ze drie keer rondom te lassen ze aan elkaar zaten. 

De wrangen, de stalen platen die de buizen op zijn plaats moesten houden, werden boven op de buizen gelast,

Roman Solarz nam de plaats in van Piet wanneer die van huis was.

Roman Solarz

Roman Solarz verrichtte ook veel las werkzaamheden, maar was van alle markten thuis en had overal een oplossing voor. 

Roman laste maar ging ook andere werkzaamheden aan het vlot niet uit de weg. Zo ontwierp hij samen met Frits Riemersma het sleepvlot om de oceaan vervuiling te toetsen. Roman vulde de gaten op wanneer er iemand van ons niet uit kwam. Een vaste en betrouwbare kracht.